• Een dagje Capri

Poeh het is vandaag een vroegertje. Om 5 uur gaat de wekker al. Voor het goede doel natuurlijk onze dagtocht naar Capri. Het is nog even afstemmen of we nou met de bus of metro naar de stad zullen gaan. Het wordt uiteindelijk de metro. Er is al leven op straat. Dus prima te doen. Ook blijken de Italianen in de ochtend als het nog niet zo druk en warm is, een stuk spraakzamer te zijn en zo hebben we een leuk gesprekje, in het Italiaans, met een meneer in de metro. Zelfs de meneer achter het koffiebarretje is in voor een praatje. Hij moet nog wel zijn topografische kennis wat opfrissen. Tenerife is echt geen Nederland :-). Het laatste stuk naar de boot nemen we toch maar een taxi omdat we die wijk wat minder vinden om door heen te lopen.

In verband met eventuele zeeziekte hebben we voor de ferry gekozen. En de overtocht gaat inderdaad super zo. We hebben allebei nergens last van. Wat wel opvallend is, is de hoeveelheid zwarte rook die zo’n boot uitstoot. Als je op het dek zit, kom je er zwart van af!

Op Capri gaan we eerst de tickets omwisselen voor de boottocht rond het eiland. Die gaat tot 13.30 ieder half uur dus we hebben keuze genoeg! Dan is het tijd voor een kop koffie:-). Om nog kans te maken om de blauwe grot te bezichtigen kiezen we voor de boottocht van 10.30. Op het platform is het iets na 10 uur al een flinke drukte. Met name van groepen en echt overzichtelijk is het niet waar nu welke boot vandaan vertrekt.  Maar dat maakt niet uit, want we komen uit op de juiste boot met een plek in de schaduw! Thuis had ik bij het uitzoeken gekeken naar een boot met overkapping. In de volle zon kom ik anders na twee uur als een kreeft van het water :-(.

De boottocht is in ieder geval super. Het water is zo mooi van kleur en het is leuk om het eiland en de hoge bergen zo te kunnen ervaren. In de rode grot zien we koraal tegen de wand en in de witte grot zien we stalactieten. De blauwe grot wordt net gesloten als we er aan komen in verband met de golfslag. Maar de wachtrij was sowieso 3 uur dus dat was hem hoe dan ook niet geworden. Na 2 uur gaan we weer aan wal. Deze boottocht is zeker een aanrader!

We vervolgen onze verkenning en gaan met de funiculair naar boven naar Capri stad. Het is echt druk op het eiland. Met name door groepen. Ook de straatjes in de stad zijn dan ook overvol. Voor de lunch lopen we dan ook iets verder en komen we uit bij een restaurant waar het iets rustiger is. Na de lunch struinen we verder langs de luxe winkels zoals Ferrari  en Prada. Het doet mij een beetje denken aan Monaco en Los Angeles.

In de giardini van Augustus hebben we prachtige uitzichten over het eiland en de zee. Ik kom maar niet te dicht bij de reling want het gaat echt super steil naar beneden! Op het terras van het oudste hotel van Capri drinken we nog een colaatje. De duurste van de vakantie vermoed ik, 8 euro voor een klein flesje! Capri is natuurlijk sowieso aardig aan de prijs, maar dit is wel heel prijzig! En Irwin “scoort” natuurlijk nog een ijsje dat goed in de smaak valt!

Daarna gaan we weer naar beneden. Ik met de funiculair en Irwin lopend. Maar goed dat ik dat niet gedaan heb, want het blijkt een pittige afdaling te zijn. Op een terras drinken we nog wat en langzaam keert de rust terug op het eiland. Wat een verschil als de mensen weer weggaan. Het doet me ook denken wat dat betreft aan de Cinque Terre. Met een romantisch diner met uitzicht op het water sluiten we deze mooie dag af op Capri. Om 20 uur gaan we met de ferry terug en in Napels kiezen we voor een snelle en veilige terugreis naar ons appartement door de taxi te nemen. Met 13 euro een te overziene investering:-).

Onze leenauto om terug naar Nederland te reizen is vandaag in Weil in Duitsland aangekomen.